Kendó Kata

Az első hét kata bemutatásánál mindkét partner egy daitó vagy tacsi (hosszú kard) fakardot használ, mely kb. 102 cm hosszú. A 8-10katák esetében az egyik partner egy daitót, a másik egy kodacsi vagy sotó (rövid kard) fakardot használ, mely kb. 55 cm hosszú.

Daitó vagy Tachi Katák

  1. Kendo Kata 1 - Ippon-me
  2. Kendo Kata 2 - Nihon-me
  3. Kendo Kata 3 - Sanbon-me
  4. Kendo Kata 4 - Yonhon-me
  5. Kendo Kata 5 - Gohon-me
  6. Kendo Kata 6 - Roppon-me
  7. Kendo Kata 7 - Nanahon-me
Az első három katának azonban van a gyakorláson, a mozdulatok tökéletesítésén túl egy mélyebb, budhizmussal kapcsolatos eszméje is.

Kendo Kata 1 - Ippon me

Úgy tartják, ez a kata a gi-t, a becsületességet, tisztességet reprezentálja. Mindkét küzdő fél azzal a meggyőződéssel száll harcba, hogy saját indokai helyesek. Ezáltal mind az Uchi-dachi, mind a Shi-dachi hasonló kamae-t (hidari és migi jodan) alkalmaz és egyenlő félként néz szembe a másikkal. A küzdelem eredménye így a a vívók technikai tudásán dől el: a képzettebb vívó élni fog, míg a másik elpusztul. A Shi-dachi csupán magas szintű technika alkalmazásával arat győzelmet az Uchidachi felett. Ez a fokozat felel meg a Shunak a Shu-Ha-Ri(** lásd lentebb) tanításában: a Shi-dachi szigorúan a neki tanítottaknak megfelelően, annak megkérdőjelezése nélkül cselekszik, hogy túlélje a küzdelmet.

Ez a Kata "a technikai tudás és azon meggyőződés kifejezése, amely arra sarkalja az embert, hogy öljön vagy megölessen azért, amit helyesnek vél."*

A buddhista hit szerint azonban minden élet szent és a legnagyobb bűn, amit valaki elkövethet, az az élet elvétele. Emiatt a Shi-dachinak egyfajta bűnbánatot kellene tanúsítania és ez vezet a második katához.

Kendo Kata 2 - Nihon me

Úgy tartják, ez a Kata fejezi ki a jin-t, vagyis a türelmet, könyörületet. A Kata elején mind az Uchi-dachi, mind a Shi-dachi ugyanazt a kamae-t veszi fel, miáltal eleinte az első Katában korábban előálló helyzetbe kerülnek. Ezúttal azonban a Shi-dachi az első Kata következtében érzett bűnbánat miatt úgy dönt, hogy könyörületességet tanúsít és kotét vág. Az Uchi-dachi most is legyőzetik, azonban az életét nem veszíti el. Ez a szint feleltethető meg a Ha-nak, a Shu-Ha- Ri tanításából, hiszen a Shidachi változtat a tanult technikáján saját szükségleteinek és eszméinek megfelelően. Vagyis, hogy ne ölje meg az Uchi-Dachi-t.

Erről a Katáról így ír Inoue hanshi: "A Nihonme bár bírja ugyanazt a meggyőződést, mint az Ipponme, de magasabb szintet fejez ki annál azáltal, hogy a cél nagyobb önuralommal, mindössze az elégséges technikai tudás alkalmazásával kerül megvalósításra anélkül, hogy felesleges pusztításba torkollna. Ez a butoku, vagyis a harci erény kezdete."*

Kendo Kata 3 - Sanbon me

Ez a Kata a yu, vagyis a hősiesség kifejeződése. Az Uchi-dachi és a Shidachi ismételten azonos kamae-t alkalmaz és egyenlő félként néz szembe egymással. Azonban ez a Kata jóval tovább megy, mint a második, mivel a Shidachi itt anélkül győzi le az Uchi-dachit, hogy egyáltalán megvágná. Ez a szint feleltethető meg a Ri-nek, hiszen a Shi-dachi képes úgy alkalmazni a tudását, hogy túlságosan függene tőle - megszabadul a korábban kötött formáktól.

"A sanbonme katában alkalmazott technika a tsuki, de mégsem veszít el senki az életét szúrás következtében. Sem az Uchi-dachi, sem pedig a Shi-dachi nem szenved sebesülést, sőt nem is kerül kapcsolatba a pengével, így ha kendo mérkőzésről lenne szó, a bírák nem tehetnének mást, döntetlent kellene megállapítaniuk.

Ugyanakkor persze Shi-dachi kezében marad az irányítás és rákényszeríti Uchidachit, hogy szó szerint a halál szemébe nézzen, amikor a kensen-jét pontosan a szeme előtt állítja meg. Egyetlen rossz mozdulat azonnali pusztuláshoz vezetne. Ez azonban több, mint egy puszta győzelem-vereség szituáció, valójában magában rejti a kendo legvégső igazságát. Ahogyan azt egy régi konfucianista mondás tartja: "semmi sem olyan szívfacsaró, mint egy madár utolsó dala és semmi sem oly igaz, mint egy ember utolsó szavai." Amikor a harmadik katában Uchi-dachi szembe néz a halállal, ez a végső felismerés pillanata. Bár Shi-dachi megtehetné, hogy könnyedén megszabadul Uchi-dachitól, egyedülálló hősiességről tesz tanubizonyságot azáltal, hogy még csak meg sem érinti Uchi-dachit. Shi-dachi kensenje lehetőséget ad Uchi-dachinak arra, hogy ráláthasson az élet értelmére, hogy képessé váljon átérezni az élet értékét a végromlás szélén állva, ahol mindennemű elbizakodottság kiűzetik ingatag létezéséből, és Uchi-dachi minden létformák legalázatosabbikává és legőszintébbévé lényegül. Majd e rövid és ihletett pillanat elmúltával mindketten felveszik a chudant és visszatérnek kiindulási helyükre. E tapasztalat által elérték a megvilágosodást s ahogy visszafelé hátrálnak, mindketten szótlan esküt tesznek az élet tiszteletére, a teljes élet megélésére és arra, hogy segítsenek másoknak abban, hogy hasonlóan tegyenek. Az ilyesfajta hősiesség nagyrabecsülésnek örvend minden ember között és ez az, ami magában hordja az erőt, amely képessé teszi, hogy bátorítson másokat és kibékítse az ellentéteket. Ez pedig a kard útjának igazi célja."

* Stephen D. Quinlan: Nihon Kendo no Kata Description and information

* Inoue Yoshihiko (hanshi, 8.dan): Kendo Kata - Essence and Application. Kendo

World Productions, 2003.Translated by Alex Bennett

** Shu-Ha-Ri: A Zen Buddhizmusban létezik egy tanítás, amit úgy neveznek Shu-Ha-Ri. A Shu lépcsőfoka azt jelenti: engedelmeskedni, elfogadni a gyakorlás első fázisnak megfelelően – vagyis az, amikor a másoktól tanult mozdulatokhoz ragaszkodunk. Ha erőfeszítéseink eredményeként valamelyest előbbre jutottunk és kezdjük elhagyni e mintákat, az a Ha lépcsőfoka, a kitörés. A gyakorlás további előrehaladásával a különbözésre való törekvés helyét egy afféle természetes kiszabadulás váltja fel. És anélkül hogy tudnánk róla, korábbi szándékainkat hátrahagyva rátalálunk saját ösvényünkre, miközben továbbra is betartjuk az eredeti alapelveket és törvényszerűségeket. Az utolsó fokozat a Ri, azt jelenti, elkülönülni. Az tanulás elején viszont engedelmesen követnünk kell tanáraink utasításait. Noma Hisashi: Kendo Tokuhon

Kodachi vagy Sotó Katák

  1. Kendo Kata 8 - Kodachi No Ippon-me
  2. Kendo Kata 9 - Kodachi No Nihon-me
  3. Kendo Kata 10 - Kodachi No Sanbon-me

 A katagyakorlás esetén a résztvevők az ucsidacsi (tanár) vagy a sidacsi (tanuló) szerepét gyakorolják. Az ucsidacsi teszi meg az első mozdulatot vagy támadást minden katában. Mivel ez a tanító szerep, az ucsidacsi' mindig a 'vesztes' oldal, így lehetővé teszi a sidacsinaka tanulást és az önbizalomszerzést.

10 nihon kendó kata létezik. Ezeket fakardokkal mutatják be (bokken/bokutó), a katák alapvető támadási technikákból és ellentámadásokból állnak, és nagy gyakorlati hasznuk van az általános kendóban.

A nihon kendo katák a kendzsucu iskoláktól erednek. Sok klub és iskola a rendszeres edzésprogramban is szerepelteti mér a nihon kendo katákat, mivel a bokutóval való gyakorlás az igazi japán kard (Katana) érzetét adja a kendókáknak.

2003-ban a Bokuto Ni Yoru Kendo Kihon-waza Keiko-ho bevezetése is ezt volt hivatott elérni. Ez a gyakorlási forma elsősorban a ni-dan (2 dan) alatti kendókák számára készült, de nagyon hasznos minden kendó tanuló számára.

A bokkennel gyakorolt Katák listája:

  1. Kihon Ichi - Ippon-uchi no waza: Men, Kote, Do, Tsuki
  2. Kihon Ni - Ni/Sandan no waza: Kote, Men
  3. Kinon San - Harai waza: Harai Men
  4. Kinon Yon - Hiki waza: Tsubazeriai kara no Hiki Do
  5. Kinon Go - Nuki waza: Men Nuki Do
  6. Kihon Roku - Suriage waza: Kote Suriage Men
  7. Kinon Shichi - Debana waza: Debana Kote
  8. Kinon Hachi - Kaeshi waza: Men Kaeshi Migi-Do
  9. Kihon Kyu - Uchiotoshi waza: Do Uchiotoshi Men